Hledat na KPM Opava
Přihlašování členů
Recenze Fiesler Fi-103 a JB-2 Loon od OWL, 1:144
Autor článku: Milan Matušek
Použitý model, výrobce, měřítko:
Fiesler Fi-103 (V-1) Germany version, OWLR44006, 1:144
JB-2 Loon (V-1) USAF Version, OWLR44007, 1:144
Obě novinky firmy OWL vyšly na začátku letošního roku společně, mají většinu dílů stejnou, a proto budu popisovat obě současně. Díly stavebnice jsou uloženy v papírové krabičce s bočním otevíráním, což je rozhodně krok vpřed k lepší ochraně dílů. Boční otevírání v tomto případě není překážkou, protože vzhledem k jednoduchosti stavebnice není potřeba vkládat díly zpět. Uvnitř každé krabičky se nalézá 18 polyuretanových odlitků (7 dílů střely a 11 dílů vozíku), malý lept s mřížkami do vstupu vzduchu do motoru střely a tažnými ojemi vozíku, obtiskový aršík a návod.
Odlévané díly jsou zabaleny v igelitovém sáčku a zataveny, obtisky a lept jsou vloženy do dalšího pytlíčku. Díly jsou odlity kvalitně s dobře voleným umístěním nálitků, jejichž odstranění nečiní problémy. Díly střely jsou opatřeny nejen jemným rytím do hloubky, ale i několika povrchovými detaily. Bohužel na povrchu dílu trupu se nachází několik malých bublinek, jedna je i na motoru. Na křídlech je z neznámého důvodu několik vlasových škrábanců. Rozměrová přesnost se mi podařila zjistit pouze u rozpětí, kde je vynikající, v dalších rozměrech skutečné střely se bohužel prameny různí, takže měření nemělo smysl. Obrysově je stavebnice dostatečně přesná a tak tvůrce masteru, firma JK Resin, si zaslouží jednoznačně za odvedenou práci pochvalu. Odlita je i taková drobnost jako je vrtulka na špici trupu. Pro usnadnění lepení křídel k trupu jsou na trupu kolíky. Na první pohled se může zdát, že je zde zádrhel, neboť kolíky nejsou naproti sobě a hrozilo by, že křídla by byla vůči sobě posunuta, ale po přiložení polovin křídel, zjistíme, že je vše v pořádku, protože posunuty jsou i otvory v křídlech.
Přepravní vozík pod střelu má více dílů než samotná střela. Lyžiny bočnic vozíku, na kterých leží střela jsou bohužel malinko zkrouceny, ale lze je srovnat v teplé vodě. Uvnitř výztužné konstrukce vozíku je znatelná stopa po rozříznutí formy, lze ji snadno odstranit skalpelem.
Na aršíku leptaných dílů nám výrobce nabízí dohromady šest dílů. Dvě tažné/tlačné oje k vozíku a čtyři díly mřížek do vstupu vzduchu do motoru. Máme na výběr ze dvou variant mřížek do vstupu, kterou si zvolíme záleží pouze na nás, protože v návodech není určeno, do jaké střely přijde jaká mřížka a ani to nelze z fotek zjistit.
Obtisky vytiskla polská firma Techmod, mají lesklý krycí lak a jsou příkladně tenké, ale současně pevné. Obtiskový arch na Fi-103 obsahuje neuvěřitelných 29 popisek. U některých si můžeme vybrat z bílé a černé varianty v závislosti na zvolené kamufláže, takže nakonec je potřeba umístit na model 22 velmi drobných popisek, která jsou z velké části pod lupou čitelné! Aršík obtisků americké verze obsahuje obtisků jen o málo méně na 4 konkrétní střely. Červené proužky na americké znaky jsou vytištěny zvlášť.
Návody formátu A5 jsou vytištěny barevně, což v dnešní době není standardem ani u renomovaných výrobců mainstreamových stavebnic. Na přední straně je velmi stručný, ale přehledný stavební postup a jedno kamuflážní schéma s umístěním obtisků. Druhá strana návodu je věnována dalším třem kamuflážím. Kamuflážní schémata Fi-103 nepředstavují konkrétní střely, ale výběr z mnoha možných zbarvení. Návod JB-2 Loon nám nabízí kamuflážní schéma tří střel USAF a jedné US NAVY z plavidla USS Carbonero v atraktivním oranžovo-červeném kabátu.
I přes drobné chyby, nad kterými většina modelářů mávne rukou, jsou obě stavebnice velmi kvalitní a pro milovníky tohoto měřítka příležitostí k obohacení sbírky. Klidně je lze doporučit i těm, kteří chtějí začít s resinovými stavebnicemi.