Hledat na KPM Opava
Přihlašování členů
Marcel Bloch MB.152 C.1
Výrobce, měřítko: Heller v přebalu Směr, 1:72
Autor modelu: Milan Matušek
Použité doplňky: Brengun 72090 lepty
Yahu models YMA 7235 přístrojová deska
Vlastní 3D tisk
Quickboost 72431 vrtule pro Ar-196
Kdy byl model postaven: únor-březen 2010, říjen 2021- říjen 2022, květen 2023-11.7.2025
Popis stavby:
Dle Scalemates pochází stavebnice z roku 1965, Výrobní družstvo Směr ji poprvé přebalilo v roce 1988. Kresba na krabičce je právě v designu roku 1988. Koupil jsem v době, kdy jsem netušil ani co se v ní skrývá a i s téměř nulovou znalostí o kvalitách předlohy. Chtěl jsem model postavit v lepší kvalitě než je v krabičce, takže mě čekaly pot, krev a slzy. Pokusil jsem se opravit alespoň některé nedostatky, které byly kdysi uveřejněny v časopise Letectví a kosmonautika v roce 1992 v rubrice Malé letectvo.
Kvalita lisování je poplatná době svého vzniku. Tvarovou přesnost dílů jsem porovnal pouze s výkresy v HPM 3 a 4/2009.
Provedené úpravy:
- kompletní přerytí
- zcela nový kokpit – lepty Brengun, scratch, 3D tisk nádrže za pilotem
- nové vzpěry stabilizátoru
- nové podvozkové šachty
- nové podvozkové nohy a vzpěry – scratch+ 3D tisk
- nová podvozková kola 3D tisk
- nový překryt kabiny – samodomo
- nový přistávací světlomet zasklené lepící páskou
- nová poziční světla
- nové hlavně zbraní
- nová pitotova trubice
- nový chladič oleje
- nový kryt motoru – 3D tisk
- nové kryty kanonů na spodní straně křídla
- nový motor – 3D tisk
- nový vrtulový kužel – 3D tisk
Stavba byla dlouhá a náročná, bohužel se mi nepodařilo udržet geometrii a model je tak velice křivý snad ve všech směrech. Při stavbě jsem se naučil mnoho nového, zejména ohledně kreslení 3D modelů pro tisk. Jsem velice spokojený s krytem motoru, i když jsem posléze zjistil, že by měl mít o něco větší průměr. Vrtuli jsem byl nucen dát dohromady z vlastního kuželu a listů vrtule pro Arado 196. Vrtule ze stavebnice je... ...poplatná době svého vzniku.
Vybral jsem si stroj č. 347 "červená 16" z GC I/8 u které létalo i několik Čechoslováků v Bitvě o Francii. Zda někdy na něm někdo z čs. pilotů letěl, se mi nepodařilo zjistit. Barvy jsem použil lihové od Agamy odstíny pro francouzské letectvo, díky Brambo. Samozřejmě notně zesvětlené a upravené dle mého vkusu. Jestli jsou správně nebo ne, mě vůbec netrápí. Stejně tak tvary maskovacích polí, protože na tento Bloch existuje pouze jedna fotografie z pravého boku za letu. Proto kromě pravé strany trupu je zbytek kamufláže mou vlastní uměleckou licencí. Poprvé jsem stříkal kokardy přes Omasky a je to bohužel znát. Zbytek označení je kombinace masek a vlastních obtisků tištěných na laserové tiskárně. S patinou jsem to moc nepřeháněl, nějaké to zesvětlení, ztmavení, wash, zaprášení, pár stop od oleje, výfukový zplodin a střelby.
Kvůli nedostatečné péči při hlídání geometrie nejsem s výsledkem až tak spokojen, ale ve vitríně ostudu neudělá.
Něco málo o předloze:
Marcel Bloch MB.152 C1, 347 "červená 16"
V knize "Le Bloch MB.152" se mi podařilo zjistit pouze tento údaj:
01/41 GCI/1 2°, GC I/8 2° "16", 20/03/42 G/C II/9, détr. conv. le 28/08/42 á Beaulieu
(A/C Cucumel I).
Pokud je údaj správný, objevuje se letoun u G/C I/8 až někdy v roce 1941 nebo 1942, což vylučuje jeho přítomnost u G/C I/8 během Bitvy o Francii. Na druhou stranu chybějící informace jeho přítomnost u zmíněné jednotky nevylučují.
A jeho existenci ukončila katastrofa 28. srpna 1942 u Beaulieu, při které zahynul pilot praporčík Cucumel.
