MIDget od Juldy Fuldy aneb MiG-15UTI

 


Autor modelu: Daniel Ševčík

Použitý model, výrobce, měřítko: MiG-15 UTI, Hobbyboss, 1:72

Použité doplňky: krabička, kousek křídového papíru, nějaký drátek, samodomo obtisky

Kdy byl model postaven: dokončeno v dubnu 2012


Popis stavby: Na modelářské soutěži v Odrách v roce 2010 byla vypsána speciální kategorie pro MiGy-15 od HobbyBosse. Účastnil jsem se co by divák, nicméně vystavené modely byly vhodnou inspirací a na jaře roku 2010 jsem se také pustil do stavby své 15. Zvolil jsem spárku a rozhodnul se pro marking severovietnamského letectva.

Piloti Severního Vietnamu se nejdříve cvičili ve spřátelených zemích socialistického tábora. Pro výcvik na svém území byly používány v době vietnamského konfliktu různá letadla, mj. i z Československa. Jednalo se o Zlíny Z-226, Aero Ae-45 nebo Aero L-29 Delfín. Další cvičné roury byly MiG-15 UTI, Shenyang JJ-5 (čínská verze, která vznikla spojením MiG-17 PF a kokpitu MiG-15 UTI) a samozřejmě cvičné verze MiG-21.

MiG-15UTI dělaly řadu let kovozávody Prostějov a dlouhou dobu se jednalo o nejlepší model tohoto typu na světě. V krabičce byla spárka NVAF s číslem 1920, já pro HobbyBose zvolil 2710 od 910th training regiment "Julius Fucik", tedy od 910. výcvikového pluku Julius Fučík.

Kompletní obtisky jsem udělal v Corelu a vytisknul na laserové tiskárně na obtiskový papír Propagteam. Také jsem si vytvořil obtisky palubních desek. Vzhledem k zavřené kabině je výsledek dostačující. Do kokpitu jsem doplnil plynové páky a upravil sedačky doplněné o poutací pásy a také nesměl chybět zaměřovač. Výtoková tryska je plytká, takže jsem ji nastavil válečkem z křídového papíru. Rydlem jsem zvýraznil spáry a upravil rytí na SOP podle technického výkresy. Předek jsem narval olovem, MiG si stále chtěl sedat na ocas. Vlastní kompletace hlavních dílů byla relativně snadná, trocha tmelu padla na obligátní spojení trup – křídlo. Největší problém představovaly brzdící štíty. Jsou menší, než příslušné otvory v trupu. Já stavím většinou ready to fly, takže jsem tmelil, obrýval, tmelil a obrýval, dokud to tato část nebyla v pořádku. Okraje panelů jsem onýtoval, od onýtování celého modelu mě nakonec odradila velká pracnost. Trochu jsem zkrátil hlavní podvozkové nohy, které jsou trochu delší, než by měly být.

Model je stříkán syntetickou Revellkou (stříbrná). Oč má hrubší pičment (nepřekvapí), o to je více náchylná na otěr (překvapí) a to i na obligátním surfu. Pár panelů nastříkáno Alcladem II odstínu Dark Aluminium, který je los perfectos - pěkně drží, je super jemný a má pěkný odstín. Panel u gunu je Gun Metal Agama lihová. Model je přestříkán Sidoluxem. Na něj, po nanesení obtisků jsou nastříkány chodníčky u kabiny (lihovka Agama, jak jinak) a po zaschnutí oškrábáno párátkem až na kov. Spáry napuštěny washem MiG - Dark Wash, kterým jsem se snažil znázornit i ušpinění. Posledním krokem bylo natažení lanka mezi trupem a SOP vytaženého z dámské silonky.

Model MiGu-15 UTI od HobbyBosse je poměrně jednoduchý na sestavení a i přes menší počet dílů se z něj dá postavit pěkný kousek. Možná si někdy postavím i jednomístnou verzi v ČS markingu nebo některém z atraktivních zbarveních ze Severní Koreje.


72scaleaircraft.com

Owl.cz

Profimodeller.com

Ukázky našich modelů

Příští briefingy

Počítadlo přístupů