Jak začít s figurkami –  postup barvení figurky

 


Autor článku: Daniel Ševčík
Datum napsání článku: duben 2021


Barvení figurky – obecné zásady

U figurek znázorňujeme nejen různé povrchy jednotlivých součástí, ale také hru stínů a světel. Z hlediska dopadání světla je nutno se na figurku dívat jako na kouli. Co je dole, je ve stínu, tam znázorníme stíny, co je nahoře a dopadá na to světlo, tak tam znázorníme světla. Je dobré si dát figurku pod lampu a koukat, kam dopadá světlo a kde se vytváří stín. Někteří figurkáři figurku dokonce nastříkají černou a seshora nastříkají bílou. Měli bychom si uvědomit, že větší stín bude třeba na spodku batohu, dole v rozkroku, než na malém záhybu na boku rukávu parky. Stejně tak čelo člověka obvykle znázorníme spíše světly, ale když je schované pod helmou, tak už je ve stínu. Špičkoví figurkáři pracují s různou intenzitou stínů a světel. Pro nás začátečníky však bude stačit, když znázorníme jedním odstínem stín a ten roztupujeme do ztracena a podobně na vybraných hranách uděláme zesvětlení – světlo. Hezky to ukazuje na videích Michal Křepelka. Pro získání citu je vhodné pozorovat věci a lidi pohledem figurkáře, tedy vnímáme, kde se na oblečení vyskytují stíny a kde světlejší plochy. Takže když čumíme na cizí baby, tak to děláme čistě ze studijních důvodů, jak jinak. Smile

Někdy stačí použít tzv. stírací metodu. Hodí se třeba v případě stavby velkého množství figurek do diorámy. Na povrch natřený/nastříkaný zesvětleným základním odstínem natřeme tmavší odstín olejové barvy znázorňující stín. Tu necháme pár minut zaschnout a stíráme seshora dolů složeným ubrouskem. V místě prohlubní barva zůstane, takže vznikne stín, z hran je setřena, takže vznikne jakési světlo a na plochách jí něco zůstane, takže natónuje podklad. Opět odkážu na video Michala Křepelky, kde to názorně ukazuje.

Figurku nejprve slepím do celků, které mohu dobře nastříkat i natírat štětcem. Pokud byste se někam nedostali, tak to předtím alespoň stříkněte barvou základu, lépe ztmavenou. Kam se nedostanu, tam bude nejspíš stín.  Po té ji přilepím na špulku na nitě. Dají se koupit v různých velikostech v obchodech s uměleckými potřebami. Vyvrtám patu jedné nohy a sekunďákem ji přilepím na vystupující část špendlíku, kterou mám pro tento účel zalepenou ve špulce. Druhou nohu přilepím sekunďákem přímo k povrchu špulky. Při manipulaci se figurky nedotýkám, ale držím ji právě za tu špulku. Místo špulky lze použít např. zarážku na tyčku na závěsy, tak, jako Michal Křepelka.

Při barvení postupuji tak, že figurku nejdříve ofouknu, abych se zbavil drobných částeček prachu, plastu nebo resinu z předchozího opracování a nastříkám první vrstvu Surfacerem Gunze, abych zjistil nedostatky povrchu a mohl je odstranit. Tedy problémová místa přetmelím, obrousím a znovu stříknu Surfem. Surf stříkám v několika tenkých vrstvách, nedochází tak k zaplavení povrchu a detailů, ale naopak k jejich zvýraznění. Nikdy se nesnažte stříkat Surfacer jednou hrubou vrstvou, došlo by k hromadění v prohlubních a zalévání detailů. Navíc tím připravím povrch pro lepší přilnavost dalších barev. Při barvení mám vždy ruku, kterou figurku držím, v chirurgické rukavici. Pracka není špinavá a nemastí povrch, pokud bych se figurtky dotknul.  

Figurku pak nastříkám syntetickou barvou, aby dále používané olejové barvy měly do čeho vpíjet. Mám ještě staré Humbrol Super Enamel, které jsou na to nejlepší. V případě, že Super Enamel není, lze použít jakoukoliv matnou syntetickou barvu, např. Humbrol nebo Revell. Barvu nechám zaschnout 24 hodin. Pak nastříkám figurku barvou uniformy, ideálně spodní části tmavším odstínem, vršek světlejším. Používám na to akrylové barvy Lifecolor, Andrea případně Vallejo. Detaily pak natírám akrylovými barvami, které už jsou v odstínu jednotlivých částí. Začínám obličejem, který vystínuji olejovými barvami. Pak pokračuji vystínováním olejovkami oblečení, kterými také znázorním světla. Pokračuji malováním detailů, jako jsou boty, zbraně, sumky, opasky, atd. akryly, které posléze stínuji a zesvětluji olejovými barvami. Akryly tedy používám na základní odstíny, olejovky na vytváření stínů, světel a tónování podkladu.

Barvení obličeje

Jako první maluji pleť a zejména obličej. Platí, že když je hezky udělaný obličej, tak se figurka jeví pěknější, než se škaredým obličejem a nadprůměrným zbytkem. Základní pleťovku namíchám z pleťové řady Andrea. Lze použít i jiné matné akryly, ale tato mi vyhovuje pro jemňoučký pigment a výborné krytí. U barev pleti platí, že lidé více na severu mají světlejší pleť, vojáci z Afriky nebo Pacifiku budou mít obličeje tmavší. Trošku jiným odstínem namaluji rty, nebo je častěji dělám až oleji, jak kdy. Po zaschnutí pokračuji vytvořením stínů olejovými barvami. Alespoň pro mě to je jednodušší, než se pokoušet o totéž vrstvením různých akrylů. Namíchám si pleťový odstín (jak namíchat pleťovou olejovku najdete v sekci tohoto tématu, kde uvádím několik příkladů míchání často používaných barev) a z něj několik intenzit stínů. Kam patří stín a kam světlo nejlépe napoví obrázek číslo 03 dle v galerii (zdroj pinerest.com). Je sice určený jako příklad malování akrylovýni barvami, ale stíny a světla jsou z něj patrné. Pěkný článeček na toto téma byl od Jezevčíka v Modeláři 04/2011. Obecně na vystouplé části obličeje patří světla. Např. na vršky líc, špičku nosu, čelo. Stíny patří kolem nosu, pod nos, pod bradu, do různých záhybů nebo kolem očí. Natírám to malými štětci s ostrou špičkou (nejlépe Winsor & Newton serie 7) a roztupovávám do ztracena (štětce Kolibri série 1799 "kočičí jazýčky"). Nejdřív stíny, světla po té. Po dokonalém zaschnutí kreslím oči, schnout nechávám olejovky tak den, figurku mám uzavřenou v průhledné dózičce od doplňku stravy. V zimě to necháván schnout na radiátoru, v létě za slunečného dne na slunci za oknem. Když není teplo, tak raději nechávám schnout déle. Bělmo znázorním zesvětlenou pleťovou olejovkou (zesvětluji neapolskou žlutou a bílou). Kde si netroufnu štětcem, použiju fintu klubového kolegy Jirky Kremera. Na špičku špendlíku nanesu olejovku, tu přenesu na příslušné místo a špendlíčkem roztáhnu. Někdy to ale dělám i štětcem. Pokud přetáhnu, nic se neděje, potom to opravím. Čočku a rohovku znázorním opět nanesením špendlíčkem na bělmo. Nejčastěji používám Pruskou/Pařížskou modrou Mussini. V měřítku 1:35 se už dále černou čočkou nezabývám, je to nad mé možnosti. I když se ta modrá nerozpíjí, stejně opticky způsobí namodralý vzhled bělma, jako ve skutečnosti. Po pořádném zaschnutí (raději tentokrát cca týden) dokreslím víčka tmavší pleťovou olejovkou, čímž zároveň opravím případné přetažení bělma. Obočí znázorním olejovou směsí černé, modré a hnědé. Odstín míchám jak kdy, tak aby se mi líbil. Vousy zatím nekreslím. Kdo chce, může ho namíchat jako šedomodrou a zředěnou směsí přetřít místa, kde se vousy vyskytují.

Barvení uniformy
 
Dále pokračuji natřením, stínováním uniformy a posléze doplňků. Pokud je uniforma v jedné barvě, vystačím si s jejím nastříkáním akrylovou barvou Lifecolor nebo Vallejo před malováním obličeje. Pokud je vícebarevná, to co neodpovídá nastříkané barvě, natřu zesvětlenou akrylovou barvou vhodného odstínu. V rámci urychlení práce použiji stírací metodu podle pana Verlindena. Celou uniformu (nebo její část, třeba kalhoty) natřu olejovou barvou odstínu, který odpovídá vystínovaným místům uniformy. Tuto olejovou barvu pořádně rozetřu plochým štětcem, aby vrstva byla tenká a rovnoměrná. Po zavadnutí barvy cca 15 minut, olejovku kapesníčkem stírám seshora dolů. Tím dosáhnu natónování oblečení a vytvoření stínů. Tato metoda je vhodná, pokud člověk dělá větší množství figur třeba do diorámy. Je to rychlé a efektivní. Doporučuji spíš postupovat po částech, např. začít rukávem, pak druhým a nakonec dodělat zbytek bundy. Nebo nejdříve jeden díl oblečení, pak druhý, každopádně se nesnažit natírat celou figurku najednou. Některé stíny ještě zvýrazním a roztupuji tupovacím štětečkem, na vystouplá místa přidám zesvětlený odstín olejovky a opět roztupuji do ztracena. Po zaschnutí opravím, nebo zvýrazním olejovými barvami lokální místa dalšími stíny a světly, se kterými nejsem spokojen. Snažím se mít větší stíny tam, kde by reálně byly, např. v podpaží, rozkroku, na spodku batohů, sumek a na oblečení pod nimi. Při opravách dávám do barev více Qiuck Drying Petroleum, takže většinou je výsledná zaschlá olejová barva matná. Olejové barvy nechávám proschnout v teple alespoň 12 hodin, dokud nesou matné. Pokud nezmatovatí ani po 24 hodinách a není vidět, že by měly tendenci ztrácet lesk, přestříkám příslušné místo matným lakem Model Master. Tady opět pozor, stříkejte raději více tenkých vrstev, jinak dojde k hromadění laku v prohlubních a ten začne po čase bělat. Když se tak stane, přetřete místo příslušným odstínem olejovky s Qiuck Drying Petroleum.

Barvení detailů              

Po vystínování mundůru namaluji detaily akrylovýni barvami. Jedná se o různé řemení, sumky, zbraně, boty, knoflíky, baterky, přezky, atd. Používám nejraději Lifecolory, které jsou pěkně matné, ty ředím originálním ředidlem, Vallejo, které po ředění Okenou nebo Airbrush Thinner Vallejo také získají více matu. Na kovové odstíny jsem si koupil kovové odstíny Vallejo. Dělají se opět ve verzi na štětec (nejhustší barvy), na stříkání (jsou řidší, musí se natírat ve více vrstvách), nebo přímo metalic řada, s částečky kovu. Ta je dobrá na stříkání, ale natírat se opět musí několik vrstev nejlépe na matný podklad. Pokud je třeba kovovou barvu udělat zašlou, můžeme ji přestříkat matným lakem, takže ztratí lesk a případně ji tónovat oleji.

Opět po zaschnutí tónuji (kde je to třeba) olejovkami a stejně tak olejovými barvami vytvářím stíny a zesvětlení. Na hrany může být lepší udělat zesvětlení akrylkami metodou suchého štěce (štětec namočený do barvy, otřený do ubrousku, aby se většina barvy odsála a on zanechával jen jemnou stopu).
Černou zesvětlujeme různými odstíny hnědé, tříslové, modré, žluté, podle potřeby, ale ne bílou. Jinak se z ní stane šedá. Červenou nezesvětlujeme, ta už je nejsvětlejší odstín, můžeme ji jen ztmavovat. Jinak bychom z ní udělali růžovou. Hezkou barvu kůže různých pouzder na zbraně dosáhneme natřením Matt Leather Lifecoror a přetřením olejovkou Brown Madder od Winsor & Newton. Kožené boty dosáhneme natřením hnědočervené akrylky a přetřením téže barvy Brown Madder. Tu natíráme s větším množstvím lněného oleje, aby byla bota lesklá, tedy napuštěná olejem proti vlhkosti. Pokud chceme znázornit okopanou špičku, natřeme a natupujeme ji olejovou pleťovkou s větším množství Quick Drying Petroleum, ať je reálně matná. Hezkou barvu gumy (podrážka, pneumatika) získáme smícháním černé a tříslové akrylky.

Finalizace figurky

Na konec všechny části slepím dohromady, pokud má figurka přílbu, nebo jinou samostatnou pohlavní pokrývku, tak tu lepím až úplně nakonec. Mohu se tak dotýkat vršku hlavy bez nebezpečí, že poškodím nebo zamastím barvu. Někdy je nutno ještě místně dotmelit třeba přechody mezi nějakými batohy a popruhy, nebo mezi padákem a ovládacími lany. Tmelení provádím dvousložkovým tmelem Alteco, který se dobře vyhlazuje, roztírám a upravuji to modelářskými štětci, které mají místo štětin gumový konec různých tvarů (k dostání na modelářských e-shopech nebo i třeba občas v LIDLu) a skalpelem. Po zaschnutí přetřu místo matnou akrylkou a po zaschnutí natónuji a vybarvím opět oleji. Nakonec v nutných případech místo přestříkám lakem. Při finalizaci provádím závěrečnou kontrolu, a kde se mi něco nelíbí, tak to ještě opravím. Např. při zkušebním nasazení přílby US výsadkáře jsem zjistil, že mám sice pěkně zesvětlené vystupující části uší, ale přílba vrhala stín, takže ve skutečnosti by jen nepřirozeně svítily. Proto jsem namíchal pleťovou olejovku a tou tato místa ztmavil a kontrast utlumil.

Malování maskáčů

S malováním vícebarevného kamuflážního vzoru uniforem zatím nemám praktickou zkušenost, nicméně postup použiji stejný, jako v případě jednobarevné uniformy. Tedy vzor namalovat akryly, protože se s nimi lépe kreslí různé skvrny a pak stínovat a vytvářet světla oleji. Oleje bych použil řidší, abych měl lepší kontrolu nad kryvostí.

Michal Křepelka doporučuje v rámci přípravy 2 věci. Najít si pěkný obrázek maskovacího vzoru a ten si vytisknout v barvě, abychom měli vzor pro jednotlivé odstíny. Druhou věcí je zmenšit si maskáče do příslušného měřítka, takže pěkně uvidíme tvar i velikost, které bychom se na figurce měli pokusit namalovat. Je dobré mít na paměti, že tvary maskovacích polí se na uniformě opakují, tak jak jsou v reálu natištěny na pruh látky, ze které se maskáče šijí. Takže je vhodné je také opakovat i na figurce. 


Legenda fotografií:

Obr_01 - Najdeme si hezké fotografie předlohy, abychom věděli, co jakou barvou kreslit. Mohou to být fotky reálných vojáků v barvě, postavených stejných nebo podobných figurek, nebo i černobílé fotografie, pokud znázorňují nějaký detail, který chceme na figurce vytvořit. 

Obr_02 - Figurku slepíme v co největší možné míře, aby se nám dobře malovala. Drobné díly, které budeme lepit dodatečně malujeme zvlášť. Tady mám již figurku nastříkanou základní vrstvou Surfaceru Gunze. Žlutší místa na figurce jsou dvousložkový tmel Alteco, kterým jsem zatmelil problémová místa objevená po nístřiku Surfacerem. Po oboušení tato místa pak přestříkávám opět Surfacerem.  

Obr_03 - Názorný obrázek který ukazuje, na kterých místech obličeje kreslit stíny a kde světla. Zdroj pinerest.com. Doporučuji, abyste si ho stáhnuli a vytiskli a při malování obličeje ho měli při ruce. Do doby, než se zažije, kam dát jaké stíny a světla.

Obr_04 - Pracovní místo pro barvení olejovými barvami. Figurka je stříknutá podkladovou barvou na vrstvu Surfaceru, na ní už je nastříkána barva uniformy, obličej je nabarven pleťovou barvou Andrea. Nejblíže se nacházejí bílé destičky, na které si vymačkáme olejové barvy, kápneme kapku lněného oleje a uvedené barvy dále mícháme do různých stínů a světel. Destičky si dáme na papírové utěrky, ať máme podklad, do kterého můžeme vytírat štětce a párátka. Doporučuji na tento papír si dát ještě kus ubrousku/utěrky a vytírat to až do něj. Vlevo u figurky mám obaly od kontaktních čoček s White Spiritem a Quick Drying Petroleum.  Štětce vlevo, olejové barvy za pracovní deskou.

Obr_05 - Figurka je nastříkána barvou mundůru, už se stínuje obličej olejovkami. Na fotce ještě nejsou pořádně roztupované. Po dokončení obličeje jsem zjistil, že jsem pořádně nevybrousil vnitřní strany nohou a zejména oblast rozkroku a místy je stále nevzhledná krupička. Při kompletaci figurky si na to dejte pozor, zejména po nástřiku Surfaceru jsou takové věci patrné. Pořádně vše začistěte a opravte, ať nemusíte opravovat i barvu. Navíc jsem zjistil, že použitá barva moc neodpovídá uniformě US výsadkářů, takže jsem po opravě  povrchu štětcem natřel lepší odstín.

Obr_06 - Na tomto obrázku má už figurka hotový obličej, novou barvu uniformy, vystínovaná a zesvětelná místa na ní, akryly nakreslené některé detaily a část z nich už stínuji.

Obr_07 - Další progress, provedeno vystínování padáku.

Obr_08 - Olejovými barvami znázorněné kožené části jako boty a řemeny přílby. Základem je Brown Madder s příměsí dalších hnědých. Špičky bot jsou trochu okopané, tkaničky znázorněné matnou akrylovkou. Oleji znázorněna plastičnost polstrování na ramenních popruzích padáku. Při zvětšení to nevypadá nich moc, ale při výšce figurky cca 54 mm to vypadá hezky. 

Obr_09 - Tak jak malujeme figurku, tak ve stejnou dobu namalujeme stejnými technikami i později lepené drobné díly stejné barvy. Tady ještě není hotova síťka na helmě.

Obr_10 - Hotová figurka přilepená na podstavci vytvářející drobnou vinětu.


 

avax-models.cz

Owl.cz

Profimodeller.com

Ukázky našich modelů

Příští briefingy

Počítadlo přístupů